CDA, PvdA en VVD in Tytsjerksteradiel houden een bijeenkomst over de mogelijke woningbouwlocatie De Warren, ten westen van Burgum. Zo’n vijf jaar geleden waren er plannen om hier een innovatieve woonwijk te bouwen en werd de stedenbouwkundige visie Waterfront Burgum opgesteld. De economische crisis gooide echter roet in het eten. Het CDA heeft een gedifferentieerd woningaanbod prominent in haar verkiezingsprogramma staan, evenals duurzame en waar mogelijk energieneutrale bouw. De doorstroming wordt belemmerd doordat vraag en aanbod niet goed op elkaar aansluiten. Het CDA ziet oplossingen in het vergroten van de diversiteit en dus het aanbod, het waarborgen van betaalbare huurwoningen en starterswoningen en daarnaast het stimuleren van gemengde woonmilieus. Naast sociale en duurdere huurwoningen dient er ook een aanbod van koopwoningen te zijn in diverse prijsklassen. Ontwikkeling van De Warren is hierin van betekenis. Vandaar dat het CDA samen met de andere partijen met de planschrijvers van toen wil bekijken wat er anno 2018 mogelijk is in dit gebied.

De bijeenkomst was op 7 februari 2018 in het Maxima Centrum aan de prins Bernhardstraat in Burgum. Klik hier of hieronder om het debat terug te kijken.