“Stikstof, en wat nu?”

Maandag 25 november organiseerde CDA Tytsjerksteradiel een Politiek Café in de Pleats in Burgum met oa CDA-kamerlid Jaco Geurts.
’s Middags had Geurts met een CDA-delegatie eerst een bezoek gebracht aan maatschap de Boer in Garyp. De broers de Boer vertelden hier op gepassioneerde wijze over de historie van het bedrijf en de huidige situatie van het boeren in de buurt van natuurgebied de Alde Feanen.
’s Avonds was een druk bezochte zaal in de Pleats de plek waar een informatief Politiek Café plaatsvond. Eerst deed directeur Lubbert van Dellen van Accon AVM uit de doeken hoe de huidige stikstofcrisis zijn beslag heeft gekregen. Daarna vertelde voorzitter Albert van der Ploeg van vereniging de Noardlike Fryske Wâlden op zijn eigen inspirerende wijze hoe hij de nabije toekomst van de landbouw in Fryslân en specifiek in de Wâlden ziet. Hij besloot zijn betoog met een massaal meegezongen Wâldenliet.
Daarna was het de beurt aan Jaco Geurts. Hij liet zien hoe volgens hem de crisis mede was ontstaan door de onduidelijkheden over stikstof. Hij wil dat het model van het RIVM verbeterd wordt, omdat er grote onzekerheden in de uitkomsten zitten. Geurts sprak ook stellig het beeld tegen dat het CDA niet meer voor de boeren opkomt. ,,Het is onzin dat er van het CDA niet meer geëxporteerd mag worden’’, zei hij. En ook kan er geen sprake zijn van een gedwongen krimp van de veestapel. ,,Als CDA zullen we er alles aan doen omdat te voorkomen.’’ Geurts liet een hele wensenlijst van zijn partij zien en zei tot slot dat het CDA de boeren niet zal loslaten.
In de discussieronde na de pauze bleef het rustig en bij inhoudelijke vragen. Duidelijk werd dat er geen gemakkelijke oplossing is en dat er in de toekomst wel zaken zullen moeten veranderen. Maar dat graag volgens het CDA-principe van Haalbaar, Betaalbaar en Realistisch. Het was een mooie informatieve avond.

Gert van der Meijden