Tijdens de ALV van dorpsbelang Gytsjerk over het MFC legde dBieb directeur Hans van der Veen de keuzes van het bestuur van de bibliotheek in het kort uit. In aanvulling vroeg raadslid Gert van der Meijden het woord om uitleg te geven over twee misverstanden over de subsidiekorting door de gemeente die bij veel mensen leven.

Het korten van de subsidie aan de bibliotheek met €100.000 betekent niet dat de bibliotheek nu niets meer krijgt. De bibliotheek blijft in Tytsjerksteradiel de grootste subsidieverkrijger met nu €560.000 subsidie in plaats van €660.000. Dus wel vermindering, maar nog steeds meer dan een half miljoen euro.

Ten tweede was de bibliotheek vanwege een structureel jaarlijks tekort al op zoek naar bezuinigingen en met name in de huisvesting. Men vindt terecht stenen minder belangrijk dan diensten. Van de drie locaties is Gytsjerk in eigendom en het goedkoopst. Maar de panden in Hurdegaryp en Burgum worden heel duur gehuurd en dat is niet lang meer houdbaar. De subsidiekorting door de gemeente helpt natuurlijk niet mee, maar ook zonder die korting was de bibliotheek het aantal locaties al aan het heroverwegen. Directeur van der Veen beaamde deze uitleg.