Donderavond nam de raad van Tytsjerksteradiel in haar digitale vergadering een motie aan van initiatiefnemer CDA en de FNP, met steun van D66, waardoor de Stichting Beheerscombinatie Sportcomplex Oentsjerk (SBSO) toestemming krijgt in Oentsjerk een zand-ingestrooid kunstgrasveld aan te leggen. Korfbalvereniging KF De Wâlden is een van de weinige grote korfbalverenigingen, die nog met dispensatie van de bond op gras speelt. Dat wordt straks eindelijk anders als men in september het gloednieuwe veld met duurzame verlichting in gebruik kan nemen. De gemeente zegt toe het veld in 2025 van de SBSO over te nemen. SBSO en KF De Wâlden zijn heel blij met dit besluit. Niet alleen op sportieve gronden, maar ook kunnen de activiteiten nu geconcentreerd worden in Oentsjerk, waardoor de verliesgevende exploitatie door de verdeling tussen Oentsjerk en Tytsjerk verleden tijd is en het beheer met eigen middelen van het sportcomplex in Oentsjerk kan worden voortgezet. Er waren in de raad veel tegengeluiden over de manier waarop deze besluitvorming, via een motie, plaatsvond. Maar al in september vorig jaar ontvingen alle fracties een brief van de SBSO, zij zijn op het fractiespreekuur geweest en hebben ingesproken in de raad, en altijd was duidelijk dat het initiatief ging om aanleg van het veld in de zomer van 2020, zodat men het in september in gebruik kon nemen. De enige manier om dit, volgens de voorgestelde financiële constructie, via de raad te realiseren was via een motie. En dat heeft de CDA-fractie gedaan.

Gert van der Meijden