Woensdag was een deel van de CDA-fractie Tytsjerksteradiel fietsend op zomertoer door de gemeente. Bij diverse ondernemers werden bezocht en bevraagd over lopende zaken, corona-perikelen en  plannen en wensen voor de toekomst.
Maatschap van der Steege
Als eerste werd de veehouderij van vader Bart en zoon Reinier van der Steege in Aldtsjerk bezocht. Zij vertelden over hun beleving van stikstof- en eiwitcrisis en over hoe moeilijk het is om als grondgebonden veehouderij ruimte te krijgen om de maatschap voor de twee zonen uit te breiden. De vele regeltjes bij overheid, bank en zuivelcooperatie helpen hier niet echt mee. Wel mooi om te zien was de nieuwe melkrobot met een module die via de melk van alles meet en de boer adviseert. De enige van zijn soort in Friesland.
Om de Dobben
Daarna werd er bij een smakelijke lunch bijgepraat met Om de Dobben-eigenaar Theunis Pietersma. Het gebied ontwikkelt zich prachtig, het terras is coronaproof verdubbeld en er is weer veel aanloop. Er zijn plannen om de educatie-functie verder uit te breiden. Een mooi bedrijf met enthousiaste medewerkers en volop ontwikkelingsmogelijkheden.
Klompenmakerij Scherjon
Tenslotte werden we hartelijk ontvangen door Hannes Scherjon in Noardburgum. Zijn bedrijf doe je tekort als je het alleen een klompenmakerij noemt. Er is ook een winkel, een museum, een midgetgolfbaan en de achterliggende nieuwe fierljeppolder. Een prachtige accommodatie met beleefcentrum en museum waar ook clinics kunnen worden aangevraagd. Deze ondernemer zit duidelijk niet stil en heeft veel plezier in zijn bezigheden.

Hiermee werd deze zomertoerdag afgesloten. Een mooie tocht door onze prachtige gemeente met interessante bezoeken aan bevlogen ondernemers. Wat wil een mens nog meer!
Mei inoar foarut!