Omdat de Politiek Café’s vanwege de coronamaatregelen niet door kunnen gaan, besloot het CDA Tytsjerksteradiel naar de ondernemers toe te gaan om met hen te spreken over hun ervaringen en toekomstverwachtingen in coronatijd.

Vorige week dinsdag waren we op bezoek bij Maaike en Jurjen van it Wapen fan Fryslân, waar ook Tjalling Posthuma van zakenclub Trynwâlden en Tjitske Koopmans van Travelclub Gytsjerk aanschoven. En vrijdag waren we welkom bij de Twirre, Coop supermarkt Wester en jachthaven Westerdijk in Earnewâld en it Aventoer, wijnhandel Cru68 en restaurant Serajevo in Burgum. De verhalen waren zeer uiteenlopend. Waar vooral reisorganisaties, recreatie met groepsaccommodatie en groepuitjes en horeca omzetverliezen lijden van 40 tot wel 90%, was de toeristenbranche na de lock down druk en de supermarkt zelfs heel druk. Ook de toekomstverwachtingen liepen erg uiteen. De bedrijven die het zwaar hadden en hebben waren meestal goed te spreken over de steun uit de gemeente, maar zeiden met vrees naar het komende winterseizoen te kijken. Zo verwachten de Travelclub, de Twirre en it Aventoer dat het afhankelijk van de ontwikkelingen nog jaren duurt voor de bedrijfsvoering weer normaal is en de verliezen kunnen worden ingelopen.

Hartverwarmend was wel te horen dat deze ondernemers niet stil zijn blijven zitten. Zo is de Twirre deze zomer met een foodtruck op pad gegaan, is wijnhandel Cru68 innovatief met nieuwe (fris)dranken aan de slag en bouwt it Aventoer een nieuwe attractie. Prachtige ondernemersgeest, voor hen is bij de pakken neerzitten geen optie. Het CDA Tytsjerksteradiel roept iedereen dan ook op deze ondernemers zoveel mogelijk te steunen. En dat kan vooral door je aan de maatregelen te houden. Hoe eerder dit virus is bedwongen, hoe eerder onze ondernemers de normale gang van zaken weer op kunnen pakken. Dank voor jullie gastvrijheid en dat jullie je soms moeilijke verhalen met ons wilden delen.

Gert van der Meijden