CDA-initiatief Deltaplan Noord aangenomen

Met algemene stemmen omarmt politiek Den Haag het CDA-initiatief ‘Deltaplan voor het Noorden’. De Lelylijn wordt er onderdeel van. Het kabinet moet samen met de vier noordelijke provincies een totaalplan maken over de impact van de nieuwe spoorverbinding, extra huizenbouw en nieuwe banen. De contouren moeten voor 1 mei bekend zijn. De ministeries van Infrastructuur, Binnenlandse Zaken en Economische Zaken gaan nu om tafel. In de motie wordt gesproken van ,,een schaalsprong’’ in het Noorden. Het plan kan grote positieve gevolgen hebben voor Fryslân en Tytsjerksteradiel. Als er, naar alle verwachting, een station in Drachten komt, wordt Tytsjerksteradiel een nog aantrekkelijker gemeente om te wonen en te werken.

CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch lanceerde zijn voorstel voor een Deltaplan half november. Donderdagavond, tijdens de laatste stemmingsronde in de Kamer van dit kalenderjaar, kreeg hij alle fracties mee.